středa 8. dubna 2015

Udržení zdravého životního stylu

Zdravím ! Dnes mám pro Vás článek o tom, jak si udržet zdravý životní styl.
Jedna z věcí je, že Vás to musí "bavit". Musí Vám to chutnat.
Pokud se do zdravého jídla a do cvičení nutíte, asi něco není dobře, že ?
A jak tedy na to ? :


1) Ujasnit si, co přesně byste chtěli - žádné "chci více cvičit", ale např. "chci cvičit alespoň 5x týdně 60 minut". Žádné "chci jíst zdravěji", ale např. "chci každý den sníst alespoň 2 kousky ovoce/...."


2) Nedělat si nereálné cíle, ale rozdělit si jej na malé úseky - na nereálný cíl nemusíte mít dostatek "síli" či slabou vůli a pak dochází k selhání. Proto je dobré dělat si reálné cíle, popř. si ten nereálný rozdělit na malé kroky. Splněním každého kroku se svému dříve nereálnému cíli budete pomalu ale jistě přibližovat.




3) Plánování - Je dobré ujasnit si, co musíme udělat pro to, abychom se pohybovali směrem k našemu cíli, nikoli směrem opačným. Týká se to stravy i cvičení. Musíte vědět, že pokud nezměníte stravu, nedosáhnete požadovaných cílů (hubnutí, přibírání, udržování). Zde ovšem netvrdím, že si máte plánovat jídlo na týden dopředu. Berte to spíše tak obecně.
A taky musíte vědět, co cvičit. Protože jít např. do posilovny a vůbec nevědět, co tam cvičit...raději bez komentáře. Do posilovny musíte jít už s předem připraveným plánem (který nemusí být nutně na papírku, stačí ho mít v hlavě).


4) Odměna - po každém pokroku si zasloužíte odměnu. Neříkám, že máte sníst pokaždé tabulku čokolády, můžete si udělat radost novým oblečením, zajít si do kina, nebo prostě to, co Vám udělá radost. V mém případě nákup jídla, ale když se to tak vezme, tak to nakupuji pořád, úspěch neúspěch.

5) Uvědomit si, že nikdo není dokonalý. Prostě nic nejde na 100%. Stačí Vám těch 80%....Netrapte své tělo příliš tvrdým cvičením a příšnými dietami, protože tělo Vám to pak vrátí....Ale zřejmě ne tak, jak jste si přáli....Nikdo vám chyby vyčítat nebude, a pokud ano, asi to moc dobrý člověk nebude. A nebo se Vás zkrátka snaží odradit od Vašeho cíle. Mnohdy v tom bývá také závist.

6) Brát zdravý životní styl jako koníček, ne jako povinnost. Pokud Vás to nebaví, je to špatně. Jak jsem již napsala v úvodu, pokud se do cvičení a zdravého jídla musíte nutit, je to špatně...Bohužel jak tak sleduji své okolí, hodně lidí bere zdravé stravování a sport pouze jako cestu ke změne postavy, nejčastěji k hubnutí. Právě z toho mě pořád "obviňují". Proč cvičím, když jsem hubená ? Že by proto, že mě to baví ?

7) Nehledět na chyby, hledat úspěchy - taky velice důležitý bod ! Nehledejte chyby. To, že po týdnu či měsíci nevidíte změnu, kterou jste si představovali, nevadí ! Změny nenastanou ihned, ale třeba až po půl roce. Nebo po roce. Musíte vytrvat. 



8) Příjemné ráno - jak na něj ? Dejte si dobrou snídani, pusťte si svou oblíbenou písničku....Ale to hlavní ! Než vstanete, řekněte sami sobě něco povzbuzujícího. Např. "Já to zvládnu". Nebo něco v tom stylu :) Mít nějaké to sebevědomí je přeci zdravé, a každý by měl být alespoň trochu sobecký.


Téma "Udržení zdravého životního stylu" může být chápáno dvěma způsoby. Tím druhým způsobem je, jaku zdravého životního stylu postupovat správně :

 1) Pravidelná strava - já vím, já vím...stále dokola...ale je to zkrátka jeden z kroků. Jak všichni víte, důsledkem nepravidelného přísunu jídla se zpomaluje metabolismus a první jídlo, které po dlouhé době, kdy tělo hladoví, sníte, se Vám ukládá do tukových zásob....
Já jsem si na pravidelnou stravu velice zvykla, takže snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, druhá večeře je na místě. Proto jsem taky na adaptačním kurzu (kde jsme měli 3 chody denně a jediné, co mě mezi nimi tak tak drželo na životě, byly Corny a Bebečka) velice hladověla a domů přijela o pár kilo lehčí (což mě hodně naštvalo!).

2) Pravidelné cvičení - ano, i toto je důležité. Pokud cvičíte měsíc pravidelně, pak si dáte 2 měsíce pauzu a pak zas měsíc cvičení...No, pro tělo to bude šok. Ale věřím, že pokud Vás cvičení opravdu baví, nebude pro Vás pravidelné cvičení problém. Právě naopak....
A pravidelným cvičením se Vám navíc zrychlí metabolismus ! A to chce asi každý, jak to tak vidím :D

3) Pravidelný pitný režim - Voda je zahrnuta prakticky do všech tělesných funkcí. Je důležitá zejména pro termoregulaci organismu. Proč je pitný režim důležitý ?
  •  stimulace fyzického i duševního výkonu
  • zabrání přehřání organismu
  • doplnění minerálních látek vyloučených potem (zejména při sportu), stolicí, močí
  • regenerace - odstranění únavy
A mnoho dalšího.

4) Dostatek spánku - Na toto téma jsem již článek psala ZDE. Nedostatek spánku má za následek únavu (nečekaně), stres, podrážděnost. Také nechuť něco dělat. Otrávenost...

Jak si udržujete zdravý životní styl vy ? Já víceméně dodržuji výše zmíněné body. Dříve jsem to tak nedělala, kladla si nereálné cíle a mnohdy ani nevěděla, co vlastně dělám. Teď je to jinak a já se snažím na všechno více soustředit :)

Zdroje obrázku: google.com